Valahii din Moravia: românii uitaţi ai istoriei noastre
Muzicanţi valahi din Moravia.
Sursa foto: Shutterstock
+ zoom
Galerie foto (7)
Scoborâtori din dacii liberi sau transhumanţi din Ardeal?
Toate sursele istorice indică faptul că aceste comunităţi româneşti din
nordul Carpaţilor, astăzi complet izolate geografic şi administrativ de
România, au origini străvechi, fiind la fel ca românii din ţară,
originari din dacii liberi. Un argument în plus referitor la vechimea
lor în regiunea Moraviei de azi, este faptul că cehii i-au găsit deja
acolo, când sosiseră să se stabilească.
Chiar ei, cehii, au denumit regiunea în care trăiau românii
Valassko, pentru a marca astfel componenţa etnică a celor care au ocupat
din timpuri imemoriale partea de nord-est a Moraviei. Valaska era şi
numele temutului baltag purtat tot timpul asupra lor de aprigii păstori
români, care nu se codeau să-l folosească atunci când situaţia o cerea.
Desen de epocă, din anul 178z care reprezintă un cioban valah din Brumov, Moravia. Sursa foto: Wikipedia
Referitor la istoria valahilor din Cehia, istoricii şi cercetătorii sunt
împărţiţi în două tabere. Prima dintre ele, susţine că aceşti oameni
sunt descendenţi direcţi din daci, având ca argument faptul că în timpul
regelui Burebista, statul unitar dac se întindea în partea sa de vest
până în Elveţia de astăzi, deci cu mult dincolo de ţinuturile Moraviei.
Ceilalţi istorici cred că vlahii moravi au fost la originile lor păstori
români din Ardeal care din cauza faptului că erau oprimaţi de unguri,
au migrat între secolele 14-17 dinspre Ardeal spre Moravia, alegând în
cele din urmă să se stabilească acolo.
Conform studiilor realizate de istoricii cehi şi slovaci, păstorii
români stabiliţi în Moravia proveneau din provinciile istorice româneşti
ale Transilvaniei, Maramureşului, Crişanei şi chiar din Banat.
O trupă folclorică din Valahia Moravă. Sursa foto: Shutterstock
Oricare le-ar fi originea, vlahii moravi au fost dintotdeauna neamuri de
păstori, ciobănitul şi creşterea animalelor fiind în mod tradiţional
ocupaţia lor de bază. Din nefericire, fiind obligaţi de istorie şi
condiţiile geografice să trăiască înconjuraţi de o mare de slavi, vlahii
moravi şi-au pierdut treptat graiul românesc iniţial, din care au mai
păstrat câteva cuvinte. De fapt, aceşti oameni vorbest o limbă
distinctă, un dialect bizar, de neînţeles, cuprins din cuvinte cehe,
slovace şi arhaisme româneşti.
Din fericire, românitatea lor a fost salvată şi prezervată exemplar în
cultura, ethosul, foclorul, cântecele şi costumele lor, precum şi în
„arta” ciobănitului, ocupaţie la care nici cehii, nici slovacii nu se
pricep atât de bine precum ei.
Ciobanii războinici care au speriat dinastia de Habsburg şi Muzeul Vlahilor din Roznov
Între cuvintele româneşti păstrate integral în dialectul vlahilor
moravi, se remacă termeni precum baci, brânză, jintiţă, putină, ciomag,
şiţă, zgardă, colaci. Prima lor menţionare istorică datează din anul
976, când cronicarul bizantin Ioannis Skilitzes menţionează în scrierile
sale un schimb de populaţie între Bizanţ şi regatul Moraviei. În urma
schimbului de populaţie amintit, mai multe familii de păstori vlahi din
Valea Timocului şi alte regiuni sud dunărene care aveau relaţii
tensionate cu regimul instituit de basileul bizantin Vasile al II-lea
Bulgaroctonul, au ales să plece în Moravia. Acolo, talentul lor de
păstori pricepuţi le-a asigurat deopotrivă prosperitatea materială, şi
aprecierea regilor moravi.
O altă perioadă de migraţie şi stabilire a păstorilor români în Moravia a
fost aceea în care rege al Ungariei era Sigismund de Luxemburg. Conform
istoricului Ştefan Meteş care a publicat în anul 1977 lucrarea
„Emigrări româneşti din secolele XII-XX”, ultima mare migrare medievală a
românilor în Moravia a avut loc în perioada tulbure şi presărată de
războaie şi invazii, în care guvernator al Transilvaniei era Iancu de
Hunedoara.
Regiunea Valassko din Moravia. Sursa foto: Shutterstock
În Evul Mediu şi în perioada renascentistă, valahii moravi au trăit ca
oameni liberi şi prosperi, care datorită dârzeniei lor aveau numeroase
obligaţii militare. Încă din perioada medievală, valahii moravi au dus o
viaţă culturală şi politică separată de cea a grupurilor etnice cu care
se învecinau.
Conform documentelor vremii, vlahii de aici trăiau de asemenea după
regulile impuse de faimosul Drept Cutumiar Valah sau Jus Valachorum,
denumit şi Lex Anitqua Valachorum.
Cronicarul Jan Amos Comenius relatează în anul 1620 despre:
„Moravii din munţii de lângă Vsetin îşi spun valahi şi sunt un neam
deosebit de războinic...Ei refuză să acepte legile Habsburgilor şi timp
de trei ani încheiaţi şi-au apărat libertatea cu săbiile”.
Mai târziu, în anul 1624, acelaşi cronicar nota că:
„Locuitorii din Vsetin şi din împrejurimi continuă să reziste cu
armele şi nu pot fi convinşi în niciun fel să renunţe la credinţa lor
ortodoxă”.
Sat al valahilor din Moravia.
Însă în secolele următoare, doar o parte a valahilor moravi a continuat
să-şi păstreze credinţa ortodoxă, majoritatea convertindu-se la
protestantism. Din aceste motive, Biserica Catolică şi regii Habsburgi
au trecut la represalii:
„Locuitorii din Valassko sunt valahi care sunt infractori primejdioşi”, scriau cronicile vremii, în timp ce în arhivele oraşului Zlin din anul 1621 stă scris că : „Valahii sunt turbaţii de care nu putem să scăpăm”.
În acelaş an, Albrecht von Wallenstein, comandantul militar din aprtea
regimului Habsburgilor al regiunii Vsetin se plângea de valahii care nu
mai vroiau să lupte sub comanda sa, iar un alt comisar al Habsburgilor scria că „ Valahii sunt din firea lor înclinaţi să fraternizeze cu duşmanii”.
În faţa Habsburgilor, păstorii războinici valahii au opus o rezistenţă
dârză. Ciobanii români au efectuat numeroase raiduri de pedepsire şi
răzbunare faţă de autorităţi.
Valahii moravi au mers până într-atât încât au jefuit şi incendiat oraşele Malenovice, Zlin şi Valasske Mezinci.
Disperat, Wallenstein se plângea împăratului că valahii luptă organizaţi
în cete şi în primii ani de război, aceşti ciobani luptători ieşeau
mereu victorioşi în luptele cu trupele imperiale.
Procesiune a valahilor moravi îmbrăcaţi în costumele lor tradiţionale. Sursa foto: Shutterstock
Datorită vitejiei lor, alături de valahi au venit şi protestanţii
unguri, astle că ân anul 1621 toată Moravia de la est de râul Morava era
controlată de valahi. Însă după înfrângerea ungurilor şi valahilor de
către Habsburgi în urma bătăliei de la Olomuc. Valahii nu s-au supus
niciodată cu adevărat, chiar dacă autorităţile austriece au recurs
inclusiv la execuţii publice pentru a-i înspăimânta.
Astfel că trupele de ciobani români au intrat într-o alianţă neobişnuită
alături de ungurii care se aliaseră cu turcii, şi au atacat Vsetin-ul
şi ajungând până aproape de Brno. Cu toate acestea, valahii nu au
continuat lupta alături de unguri, deoarece păstrau încă o duşmănie
ancestrală contra turcilor. După pacea semnată în anul 1624 între unguri
şi Habsburgi , cei din urmă s-au folosit de această oportunitate şi
i-au atacat pe valahi lângă Vsetin.
Doar că dârzenia şi furia ciobanilor războinici a fost fără
margine, cronicile notând cu uimire că aceste clanuri de păstori
luptători au măcelărit armatele Habsburgilor şi au capturat oraşul Lukov
după care s-au aliat cu trupele daneze şi împreună, într-o premieră
istorică absolută şi neaşteptată, ciobanii noştrii şi armatele regatului
Danemarcei au capturat oraşul Hranice în anul 1626. Contra-atacul
lui Wallenstein i-a forţat să se retragă în munţii lor, iar ultima
răscoală a valahilor moravi a avut loc în anul 1640, când păstorii au
profitat de invazia suedezilor în Moravia. Alianţa dintre suedezi şi
valahi a fost una de succes până în momentul în care suedezii s-au
retras în anul 1643 pentru a se concentra pe luptele lor cu danezii.
Din nefericire, în anul 1644 o campanie masivă a Habsburgilor contra
vlahilor a dus la o victorie completă a autorităţilor austriece.
Represaliile au fost deosebit de crude culminând cu incendierea satelor
vlahe, dezarmarea populaţiei, distrugerea recoltelor mşi confiscarea
animalelor domestice, în timp ce aproximativ 20% din totalul populaţiei
masculine a fost ucisă în lupte sau executată.
Şopron tradiţional dintr-o casă valahă din Moravia. Sursa foto: Shutterstock
Valahii care au fugit au fost urmăriţi de trupele imperiale şi
ucişi pe loc. Istoricii susţin că în timpul acelei adevărate campanii de
exterminare, circa o treime din populaţia vlahilor moravi a fost ucisă.
Vlahilor rămaşi în viaţă le-a fost impus să jure credinţă Habsburgilor
şi să se convertească la catolicism, în caz contrar fiind condamnaţi la
moarte. Cel puţin aşa dictează Conscriptio Valassko din 16 februarie
1644. În urma acelei campanii de exterminare, fraţii noştri
vlahi din Moravia nu şi-au mai revenit niciodată. Din acel moment,
vlahii şi-au pierdut progresiv limba şi credinţa, supravieţuind doar
etnic, folcloric şi cultural.
Din fericire, în prezent, vlahii din Cehia şi Slovacia se bucură de
toate drepturile care se cuvin unei asemenea minorităţi etnice care a
contribuit în timp la civilizaţia şi cultura Carpaţilor de nord-vest. În
Cehia, spre exemplu, autorităţile sunt mândre de moştenirea culturală,
istorică şi spirituală pe care au adus-o valahii în Tatra. Drept dovadă,
acolo, în oraşul Roznov (avem un oraş cu nume similar şi în Romania)
există un mare Muzeu al Culturii şi Civilizaţiei Valahe, care găzduieşte
numeroase colecţii şi piese unice din patrimoniul acestor români, prea
puţin cunoscuţi în România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu