duminică, 24 februarie 2013

De ce învaţă unii oameni mai greu? Misterul a fost descifrat

14.02.2013 |
1 Comentarii
 Unii oameni sunt mai puţin pricepuţi la învăţat decât alte persoane deoarece creierul lor nu procesează suficent informaţiile senzoriale, arată un nou studiu.

Cercetătorii germani au descoperit că principala problemă a persoanelor care învaţă lent nu constă în faptul că procesele de învăţare sunt ineficiente, ci faptul că informaţia ce urmează să fie învăţată nu este procesată suficient de creier.
Într-un experiment, cercetătorii au stimulat simţul atingerii al participanţilor la studiu pentru a fi mai sensibil. Subiecţii care au reacţionat bine la acest antrenament au fost studiaţi cu ajutorul unui aparat EEG, ce măsura activitatea cerebrală. Cercetătorii au observat că persoanele care reacţionau bine la antrenament prezentau diferenţe mai ales în ceea ce priveşte undele alpha. Undele alpha arată, printre altele, cât de eficient exploatează creierul informaţiile senzoriale necesare învăţării.
„O întrebare fascinantă este cât de mult putem influenţa activitatea alpha”, a comentat dr. Hubert Dinse de la Ruhr-Universitat Bochum.
„Acest studiu ar putea avea implicaţii enorme pentru tratarea persoanelor ce au suferit probleme cerebrale şi, în general, pentru o mai bună înţelegere a proceselor de învăţare”, a mai spus Dinse.
Eficacitatea cu care oamenii învaţă depinde de aspecte genetice, de anatomia individuală a creierului şi de atenţia.
„În ultimii ani am dezvoltat o procedură prin care putem stimula procesele de învăţare într-un mod în care nu necesită activarea atenţiei”, a explicat Dinse. Astfel, cercetătorii au putut exclude atenţia ca factor relevant în acest studiu.
Oamenii de ştiinţă au stimulat simţul atingerii al participanţilor timp de 30 de minute aplicând un impuls electric asupra pielii de pe mână. 
Cercetătorii au descoperit că pe măsură ce activitatea alpha era mai mare înainte de acest antrenament pasiv, cu atât oamenii au învăţat mai bine. Mai mult, cu cât activitatea alpha scădea mai mult în timpului antrenamentului pasiv, cu atât aceştia învăţau mai uşor.
Aceste efecte se înregistrau în cortexul somatosenzorial, acolo unde se găseşte simţul atingerii.
Un nivel ridicat al activităţii alpha este considerat un marker al disponibilităţii creierului de a exploata noi informaţii. O scădere a activităţii alpha în timpul stimulării senzoriale reprezintă un indicator ce sugerează că stimulii sunt procesaţi foarte eficient de către creier, explică cercetătorii.
Studiul a fost publicat în Journal of Neuroscience.
Sursa: Economic Times

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu