Darwin avea dreptate: muzica şi limbajul au o origine comună
Cercetări
asupra persoanelor ce prezintă amuzie - incapacitatea de a distinge
notele muzicale, de a reproduce ritmul sau melodia unei bucăţi muzicale
auzite - întăresc ideea că muzica şi limbajul ar fi evoluat din aceeaşi
sursă - un protolimbaj muzical emoţional.
Ideea a fost emisă de Charles Darwin, iar prof. Bill Thompson, de la
Universitatea Macquarie din Sydney, Australia, consideră că, dacă ideea
este corectă, atunci muzicii şi limbajului ar trebui să le corespundă
aceleaşi circuite la nivelul creierului.
Cea mai puternică legătură dintre muzică şi limbaj, în opinia prof.
Thompson, rezidă în faptul că ambele implică o comunicare emoţională
prin intermediul schimbărilor în înălţimea sunetelor.
În muzică, importanţa înălţimii sunetelor este evidentă, dar ea este
implicată şi în comunicarea emoţiilor prin vorbire, cu ajutorul
schimbărilor de intonaţie din cursul vorbirii - aspect cunoscut sub
numele de „prozodia discursului:”
„Cu toţii cunoaştem oameni care au dificultăţi în perceperea tonului
vocii altora. Pur şi simplu aceşti oameni nu-şi dau seama când cineva
este ironic, nu-şi dau seama când este iritat. Le depăşeşte, pur şi
simplu, puterea de înţelegere”, spune Thompson.
El consideră că Darwin avea dreptate când afirma că muzica şi limbajul
au rădăcini comune şi că astfel de oameni au, în esenţă, o problemă
legată de perceperea muzicii.
Pentru a cerceta această legătură dintre muzică şi limbaj, Thompson şi
colegii săi au studiat mai mulţi oameni diagnosticaţi cu amuzie
congenitală, care au din naştere dificultăţi în a distinge schimbările
în înălţimea sunetelor şi, de aceea, nici nu pot reproduce o melodie.
Cercetătorii au vrut să afle dacă pentru oamenii născuţi cu această
incapacitate este dificil şi să distingă nuanţele emoţionale ale
comunicării prin vorbire
Ei au alcătuit un grup de 12 oameni cu amuzie şi un alt grup, de
control, format tot din 12 persoane, şi au desfăşurat o serie de teste
pentru a le evalua sensibilitatea la prozodia emoţională a vorbirii.
Participanţii au ascultat 96 de propoziţii rostite şi au trebuit să
identifice dacă tonul vocii exprima fericire, tandreţe, teamă, iritare,
tristeţe sau niciun fel de emoţie.
Cercetătorii au constatat că, în cazul participanţilor cu amuzie
congenitală, era mai puţin probabil (cu 20%, în unele cazuri) ca
aceştia să identifice corect emoţiile, comparativ cu participanţii din
grupul de control.
Testul a arătat, aşadar, că într-adevăr persoanelor cu amuzie le este greu să recunoască emoţiile exprimate prin tonul vocii.
Cercetătorii cred că abilitatea de a percepe aceste emoţii este legată
de abilităţile muzicale, cele două capacităţi fiind asociate, cel puţin
parţial, cu aceleaşi circuite neuronale, iar oamenii cu amuzie au
anumite anomalii la nivelul ariilor cerebrale care conectează căile
procesării auditive a înălţimii sunetuelor şi căile descifrării
emoţiilor.
Descoperirea susţine teoria darwiniană conform căreia muzica şi limbajul
ar fi evoluat dintr-un „protolimbaj” comun care implica toate aceste
părţi şi funcţii ale creierului. Studiul a fost publicat în Proceedings
of the National Academy of Sciences.
Cercetări anterioare arătaseră că un an de pregătire muzicală măreşte
sensibilitatea copiilor la prozodia discursului, comparativ cu copii
care făcuseră pregătire în alte domenii, precum teatrul.
Aceasta nu înseamnă, însă, că oamenii care disting bine sunetele ar avea
o inteligenţă emoţională mai ridicată. Inteligenţa emoţională implică
mult mai mult decât abilitatea de a descifra înţelesurile tonului vocii,
iar persoanele cu amuzie pot dezvolta strategii de compensare a
incapacităţii lor de a percepe diferenţele în înălţimea sunetelor; de
exemplu, spune prof. Thompson, ele par să recurgă la alte indicii,
non-auditive, pentru a descifra sensurile unei comunicări verbale şi ar
putea chiar avea o sensibilitate mai mare în perceperea altor aspecte,
de exemplu o capacitate mai bună de a descifra limbajul corporal,
non-verbal.
Sursa: ABC Science
Foto: Hepta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu