Cum facem avioanele mai silenţioase? Inspiraţia poate veni de la... bufniţe
+ zoom
Aripile bufniţelor - sursa de inspiraţie pentru fabricarea unor avioane mai puţin zgomotoase.
Galerie foto (2)
Păsările
răpitoare de noapte, precum bufniţele sau cucuvelele, sunt remarcabile
prin zborul lor tăcut, care le ajută să îşi audă şi să îşi „surprindă”
prada. Această abilitate stă la baza unor noi cercetări, prin care
oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Cambridge urmăresc să reducă
zgomotul teribil făcut de avioane.Avioanele sunt printre cele mai zgomotoase maşinării inventate de om, iar poluarea fonică pe care o generează are efecte nefaste atât asupra mediului natural, cât şi asupra sănătăţii oamenilor.
În căutarea unor soluţii pentru a reduce intensitatea zgomotului avioanelor, inginerii de la Universitatea din Cambridge au recurs la studiul aripilor răpitoarelor de noapte.
Aceste păsări au un zbor foarte silenţios - care le ajută să vâneze
foarte eficient în liniştea nopţii, folosindu-se de auzul foarte ascuţit
pentru a-şi găsi prada -, iar această caracteristică se datorează unor
particularităţi ale alcătuirii aripilor. Ele au pe aripi diferite tipuri
de pene specializate, care elimină zgomotul aerodinamic.
Orice aripă, naturală sau artificială, creează turbulenţe la înaintarea
prin aer. Când aceste „vârtejuri” ajung la bordul de fugă (marginea
posterioară a aripii), ele sunt amplificate şi împrăştiate sub forma
undelor sonore.
Avioanele obişnuite, ale căror aripi au borduri de fugă rigide, sunt deosebit de zgomotoase sub acest aspect.
Păsările de noapte, în schimb, au caracteristici fizice care reduc
zgomotul: un „pieptene” de pene rigide pe bordul de atac (marginea
anterioară a aripii), un strat de fulgi moi, pufoşi, pe partea de
deasupra a aripii şi un şir de franjuri flexibili pe bordul de fugă
(marginea posterioară).
Încă nu se ştie dacă zborul silenţios al bufniţelor se datorează doar
uneia dintre aceste caracteristici sau combinaţiei dintre toate trei.
Cercetătorii încearcă să dezlege misterul dezvoltând o bază teoretică
pentru a explica abilitatea păsărilor de a reduce zgomotul produs de
bordul de fugă al aripilor - principala sursă de zgomot a oricărui
profil aerodinamic.
Folosind modelarea matematică, cercetătorii au arătat că elasticitatea
şi porozitatea materialului din care este realizat bordul de fugă al
unei aripi pot fi ajustate astfel încât zgomotul aerodinamic să depindă
de viteza zborului, ca şi cum bordul de fugă nu ar exista. Aceasta ar
elimina cea mai importantă sursă de zgomot pentru aripile avioanelor
convenţionale. Zgomotul produs de aripi ar depinde atunci doar de alte
mecanisme, cu un rol minor, precum rugozitatea suprafeţei aripii.
Sursa: Mail Online
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu