Unii copii vor ca atunci când cresc
mari să ajungă poliţisti, alţii se visează sportivi, staruri de film sau
artişti. Alţii - mai rar, ce-i drept - se visează oameni de ştiinţă,
gata să descopere tainele care ne înconjoară. Alţii vor de mici să
devină bogaţi când ajung mari. Puţini reuşesc, şi nu fără un preţ
greu... Şi mai sunt unii care visează să zboare. La propriu, fără un
ajutorul niciunui avion sau elicopter. Să alunece tăind aerul ca nişte
şoimi. Să se ia la întrecere cu gravitaţia, cu vântul, cu stâncile, cu
cerul şi norii. Ajuns adult, unul dintre aceştia şi-a îndeplinit visul
îndelung aşteptat. Numele lui este Yves Rossy.
Icar al secolului XXI
Cunoscut în toată lumea prin poreclele sale mai mult decât sugestive, precum Airman, Jetman, Rocketman sau, mai nou, Fusionman, Yver Rossy este în primul rând un entuziast pilot şi inventator, de origine elveţiană.
Cunoscut în toată lumea prin poreclele sale mai mult decât sugestive, precum Airman, Jetman, Rocketman sau, mai nou, Fusionman, Yver Rossy este în primul rând un entuziast pilot şi inventator, de origine elveţiană.
Este un personaj fascinant , care
sfidează pericolul şi uneori chiar imposibilul pentru a îndeplini un vis
drag lui, şi nouă tuturor. Acela de a zbura precum o pasăre, fără a
depinde de un aparat de zbor de mari dimensiuni de genul avionului,
elicopterului sau chiar planorului.
Yves Rossy a sosit pe lume la data de 27
august 1957, în oraşul elveţian Neuchâtel. Pe când era doar un puşti de
13 ani, a văzut pentru prima oară în viaţa sa un spectacol aeronautic
presărat cu demonstraţii ale avioanelor militare. Copilul şi-a
recunoscut chemarea. A ştiut, din acel moment, că zborul în înălţimile
cerului reprezintă cel mai important deziderat al său, ce trebuia
urmărit şi îndeplinit cu orice preţ.
Ambiţios, a parcurs toate etapele
necesare pentru a deveni pilot militar. A ajuns astfel unul dintre cei
mai experimentaţi şi preţuiţi piloţi ai Forţelor Aeriene Elveţiene. A
pilotat cu măiestrie aparate de luptă de tip Dassault Mirage III,
Northrop F-5 Tiger II, alături de celebrele Hawker Hunter. A pilotat şi
avioane civile, de linie, devenind un as la manşa avioanelor Boeing 747
şi Airbus. A lucrat pentru compania Swissair, iar până la finele anului
2008 a fost unul dintre cei mai apreciaţi piloţi ai companiei Swiss
International Air Lines.
Dar, nesatisfăcut de trăirile pe care i
le ofereau zborurile din carlinga avioanelor, Yves s-a dedicat trup şi
suflet formelor de zbor cât mai apropiate de viziunea sa de a zbura
liber. Aşa a ajuns să fie atras în lumea greu accesibilă a celor
pasionaţi de salturi cu paraşuta sau de plonjări cu ajutorul unor
costume speciale care măresc portanţa şi aerodinamica trupului uman în
timpul planării. Însăoricât de mult iubea senzaţia pe care ţi-o dă aerul
"tăiat" de propriul corp, Yves nu vroia să cadă cu paraşuta sau să
planeze. Vroia strict să zboare.
Înainte de transpunerea visului său în
realitate, ambiţiosul elveţian experimentase toate tipurile de
"free-fall" şi "falling forward". A trăit pe pielea lui şi a învăţat
toate tainele acestor sporturi extreme. A învăţat să stea cât mai mult
în aer, să-şi ajusteze mişcările astfel încât plonjoanele şi planările
sale să semene cât mai mult cu un zbor. A devenit rapid un cunoscător
perfect al tainelor "sky surf-ului" şi al costumelor de tip wingsuit.
Încă nemulţumit, s-a decis să-şi
construiască propriul costum de zbor, după o viziune proprie. În acest
scop, a conceput primele sale aripi adevărate, alcătuite dintr-un cadru
rigid de care era ataşată o pereche de aripi gonflabile.
Pentru a atinge libertatea mult dorită, Yves s-a văzut totuşi nevoit să apeleze la ultimele descoperiri ale tehnologiei. Prin urmare, a conceput o aripă complet rigidă şi a ataşat motoare cu reacţie.
Pentru a atinge libertatea mult dorită, Yves s-a văzut totuşi nevoit să apeleze la ultimele descoperiri ale tehnologiei. Prin urmare, a conceput o aripă complet rigidă şi a ataşat motoare cu reacţie.
Cucerirea aerului
Pentru primul său prototip de aparat individual de zbor, conceput în anul 2005, Yves a ales un model la care a ataşat două motoare, iar întregul ansamblu i-a permis primull zbor în decursul căruia a reuşit să-şi menţină şi controleze nivelul şi altitudinea.
Satisfăcut, dar dorind mai multă
manevrabilitate şi putere, pilotul, devenit de acum inventator şi
deschizător de noi drumuri în aventura umană a zborului, a conceput un
prototip acţionat de 4 motoare. Se întâmpla în anul 2006, iar Yves a
reuşit atunci să zboare cu agilitatea şi controlul unei păsări, pentru o
perioadă de timp de 10 minute.
Zborul a fost cât se poate de natural, o premieră în domeniu, iar fostul pilot de vânătoare a avut control total asupra vitezei şi direcţiei zborului. Conform declaraţiilor sale, senzaţiile trăite au fost incredibile, simţind aripile ca şi cum ar fi făcut parte din trupul său. Sosise momentul de satisfacţie pentru 10 ani de studii şi cercetări concretizate în nu mai puţin de 15 prototipuri de aparate de zbor.
Zborul a fost cât se poate de natural, o premieră în domeniu, iar fostul pilot de vânătoare a avut control total asupra vitezei şi direcţiei zborului. Conform declaraţiilor sale, senzaţiile trăite au fost incredibile, simţind aripile ca şi cum ar fi făcut parte din trupul său. Sosise momentul de satisfacţie pentru 10 ani de studii şi cercetări concretizate în nu mai puţin de 15 prototipuri de aparate de zbor.
De atunci, din acel an de pomină 2006,
Yves Rossy se antrenează constant pentru a-şi imbunătăţi performanţele
şi recordurile. Recunoaşterea meritelor sale a venit în luna mai a
anului 2008, în faţa presei de pe întreg mapamondul, care s-a adunat
pentru a fi martora primului zbor al lui Yves deasupra Alpilor Elveţiei
natale.
Cucerirea Canalului Mânecii
Rossy a continuat să zboare folosind modelul său de bază, care avea o anvergură de 2,4 metri, fiind propulsat de 4 motoare cu reacţie concepute special de către concernul german Jet-Cat şi alimentate cu kerosen.
Cu acest aparat ataşat de spate, Yves a scris istorie în domeniu.
Astfel, pe data de 26 septembrie 2008, a reuşit să traverseze în zbor Canalul Mânecii, decolând din Calais şi îndreptându-se spre Dover. Performanţa sa a durat 9 minute şi 7 secunde, timp în care a atins viteza de 299 kilometri/oră.
Cucerirea Canalului Mânecii
Rossy a continuat să zboare folosind modelul său de bază, care avea o anvergură de 2,4 metri, fiind propulsat de 4 motoare cu reacţie concepute special de către concernul german Jet-Cat şi alimentate cu kerosen.
Cu acest aparat ataşat de spate, Yves a scris istorie în domeniu.
Astfel, pe data de 26 septembrie 2008, a reuşit să traverseze în zbor Canalul Mânecii, decolând din Calais şi îndreptându-se spre Dover. Performanţa sa a durat 9 minute şi 7 secunde, timp în care a atins viteza de 299 kilometri/oră.
În timpul zborului său din Alpi, Yves a reuşit să atingă viteza de 304 kilometri/oră.
Eroul aerului nu s-a oprit aici, ci a
încercat în noiembrie 2009 să traverseze în zbor Strâmtoarea Gibraltar,
care separă Europa de Africa. În acest scop, a sărit dintr-un avion ce
zbura la înălţimea de 1.950 metri deasupra Tangerului, în Maroc. Yves se
astepta ca zborul să dureze maximum un sfert de oră, dar vânturile
puternice şi pătura groasă de nori i-au zădărnicit planurile. Rossy a
căzut în apele Mediteranei la 5 km de coastele Spaniei, dar a fost
salvat la timp, după doar 10 minute de la accident, de către
elicopterele care-i monitorizau încercarea. Scăpat fără nicio zgârietură
şi cu "aripile" recuperate de Garda de Coastă spaniolă, Yves nu s-a
lăsat influenţat de acest insucces.
Pe data de 5 noiembrie 2010, era deja în
posesia unei noi versiuni de "aripi". S-a aruncat cu ele de pe un balon
cu aer cald ridicat la înălţimea de 2.400 metri,şi a reuşit să zboare
un timp record de 18 minute înainte de a ateriza în siguranţă.
În ziua de 7 mai, anul 2011, Rossy a
reuşit să zboare în celebrul Grand Canyon din Arizona, doar după ce
Administraţia Aviaţiei din Statele Unite ale Americii a decis că
prototipul său este un avion; priin urmare, Yves a primit permisiunea de
zbor...
În prezent, Yves Rossy lucrează la updatarea şi retehnologizarea noului său model de "aripi", cum le denumeşte el cu umor.
Şi, evident, rămâne un exemplu
viu pentru toţi cei cutezători şi pasionaţi care luptă pentru a-şi
transforma visele în realitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu