De-a lungul celor 100 de ani de existenţă, compania Chevrolet a conceput sute de autovehicule, multe dintre acestea reprezentând repere importante în istoria industriei auto.
Iată evoluţia companiei americane, reflectată de 24 dintre modelele Chevrolet care întruchipează valorile şi spiritul acesteia:
1914 - Chevrolet Royal Mail Roadster
Anunţat în 1913, la doar doi ani de la înfiinţarea companiei, modelul Royal Mail Roadster a fost prima maşină concepută de Chevrolet destinată publicului larg. Design-ul atrăgător şi motorul cu 4 cilindri erau câteva dintre punctele de atracţie ale modelului. Royal Mail Roadster includea elemente precum plafonul, parbrizul şi vitezometrul, care la alte vehicule erau dotări opţionale, cu costuri suplimentare.
Aceasta a fost prima m1aşină Chevrolet care a coborât sub pragul psihologic de 1.000 de dolari, având un preţ de listă de doar 750 de dolari.
1932 - Chevrolet Sport Roadster
Lansat în timpul marii depresiuni, modelul Chevrolet Sport Roadster era promovat cu mesajul "The Great American Value". Preţul accesibil - de doar 445$ - alături de design-ul modern şi motorul cu 6 cilindri au făcut din Sport Roadster unul dintre cele mai populare automobile ale anului, apreciat şi astăzi de numeroşi colecţionari.
1936 - Chevrolet Suburban
Lansarea Chevrolet Suburban reprezintă un moment extrem de important în evoluţia industriei auto, fiind primul automobil de tip SUV (model sport utilitar) din lume. Maşina a fost supranumită "Carryall", pentru că era proiectată să transporte aproape orice.
Autovehiculul combina un şasiu de camion cu o caroserie specifică modelelor de tip "station wagon", fiind capabil să transporte 8 persoane plus bagajele lor.
Modelul "Suburban" continuă să fie produs şi astăzi, fiind cel mai longeviv din istoria industriei auto. În ultimii 76 de ani, au fost produse peste 2 milioane de exemplare de Chevrolet Suburban.
1948 - Chevrolet Pickup
Lansată după cel de-al Doilea Război Mondial, camioneta prezenta un design nou, mult mai prietenos. Noul model cântărea doar 500 de kilograme şi dispunea de o cabină spaţioasă, concepută pentru 3 persoane.
Modelul s-a dovedit a fi un veritabil succes, fiabilitatea sa transformându-l într-un vehicul esenţial pentru fermieri şi meseriaşi.
De asemenea, pe lângă aspectul său practic şi versatil, modelul din 1948 avea un design modern, astfel că multe familii americane au cumpărat o asemenea camionetă ca a doua maşină a familiei.
1949 - Chevrolet Canopy Express
Înainte ca supermarketurile să domine oraşele, legumele şi fructele se vindeau la colţul străzii, iar modelul Canopy Express era mijlocul de transport preferat de aceşti mici comercianţi.
Autovehiculul permitea transportul unei cantităţi suficiente de produse şi accesul rapid la acestea, astfel că era una din cele mai folosite maşini pentru livrări.
1953 - Chevrolet Corvette
În anul 1952, şeful departamentului de design al General Motors, Harley Earl, a alcătuit o echipă pentru a concepe un automobil sport american, ca reacţie la numeroasele maşini sport (roadstere) importate din Europa. Eforturile acesteia au condus la apariţia celui mai faimos model Chevrolet: Corvette, o maşină sport cu 2 locuri. Corvette a fost primul autovehicul sport fabricat de o companie auto din SUA.
Prezentată în cadrul expoziţiei auto GM Motorama din 1953, maşina a stârnit admiraţia publicului. Printre inovaţiile aduse de Chevrolet Corvette se număra caroseria din fibră de sticlă, care înlocuia tradiţionala caroserie de oţel. Astfel, maşina era mai uşoară, iar noul material îi oferea un aspect futurist.
Cu toate acestea, maşina nu s-a vândut foarte bine atunci când a fost lansată. În anii următori, inginerul Zora Arkus-Duntov a îmbunătăţit motorul maşinii, transformând Corvette într-un veritabil bolid. De asemenea, design-ul a fost modificat, iar maşina a câştigat în popularitate.
Corvette continuă să se bucure de succes şi în zilele noastre, fiind singura maşină sport americană produsă fără întrerupere până în prezent.
1955 - Chevrolet Bel Air Sport Coupé
La începutul anilor '50, Chevrolet avea reputaţia unei companii care produce autovehicule durabile, dar prea puţin spectaculoase. Pentru a-şi îmbunătăţi imaginea, în 1955 a fost lansat modelul Bel Air, o maşină cu un design nou şi cu performanţe foarte bune.
Modelul Bel Air ieşea în evidenţă prin design-ul modern, "Motoramic", complet diferit de cel al automobilelor vremii. Autovehiculul a fost promovat ca "The Hot One", denumire care făcea aluzie atât la motorul V8 compact, cât şi la ritmul alert al vânzărilor.
1957 - Chevrolet Bel Air Nomad
În anii '50, suburbiile americane erau într-o continuă dezvoltare, iar locuitorii acestora preferau maşinile de tip "station wagon", mai lungi şi mai spaţioase.
Modelul Bel Air Nomad a fost inspirat de design-ul unui model Corvette, prezentat în cadrul expoziţiei GM Motorama. Produs ca model premium, costând 2.608$, Bel Air Nomad a fost primul station wagon cu un design modern şi elegant.
1963 - Chevrolet Impala
Principalul atu al modelului Chevrolet Impala era motorul extrem de puternic, cu 425 de cai-putere şi o cilindree de 6,7 litri (sau 409 inci cubi, măsura folosită în acea vreme în SUA). Motorul acestui model a intrat în cultura populară, devenind visul fiecărui tânăr american după ce a fost imortalizat de formaţia Beach Boys într-un cântec ce-i purta numele: "409".
Numeroşi colecţionari caută şi astăzi acest model, fiind extrem de apreciate exemplarele care mai au motorul original.
1963 - Chevrolet Corvette Sting Ray Coupé
Acest model a fost conceput pe baza unui prototip al unei maşini de curse proiectate de şeful departamentului de design al General Motors, Bill Mitchell. La momentul lansării, modelul Corvette Sting Ray "Split-Window" Coupé reprezenta cel mai spectaculos model din istoria SUA.
Pe lângă design-ul rafinat, Sting Ray beneficia de o suspensie spate independentă şi de un motor V-8 foarte puternic, toate acestea la un preţ accesibil.
Numele de "Split-Window" vine de la faptul că, la modelul coupé, luneta era împărţită în două.
1967 - Chevrolet Pickup
Camionetele lansate de Chevolet în 1967 au marcat începutul unei noi ere în design-ul acestui tip de autovehicule.
Modelele erau inspirate din design-ul automobilelor GM populare în acea perioadă, fiind totodată durabile şi mai puternice ca niciodată.
Dimensiunile impresionante ale camionetei o transformau în autovehiculul ideal pentru orice tip de utilizare, fiind proiectată pentru a satisface gusturile unei game tot mai largi de clienţi.
1969 - Chevrolet Camaro
În 1969, modelul sport cu 4 locuri lansat în 1967 sub numele de Camaro a beneficiat de un nou design. Maşina a cucerit inimile americanilor, fiind prezentă la numeroase competiţii automobilistice americane.
Modelul Camaro din 1969 a rămas pentru totdeauna în inima iubitorilor de maşini, reprezentând o sursă de inspiraţie pentru versiunea din 2010.
În 2011, fanii Chevrolet au votat modelul Camaro 1969 ca fiind cel mai bun Chevrolet al tuturor timpurilor. Tom Peters, directorul departamentului de design al Chevrolet, afirmă că "modelul Camaro 1969 este unul dintre cele mai bune exemple de design fabulos, care rămâne atrăgător de-a lungul timpului. Camaro continuă să evoce emoţii puternice persoanelor de toate vârstele".
1970 - Chevrolet El Camino SS
Modelul El Camino SS reprezintă apogeul maşinilor de tip "passenger-car pickup", o combinaţie între camionete şi automobile. Modelul din 1970 este primul care beneficiază de incredibilul motor 454 V8, cu 450 de cai-putere.
1970 - Chevrolet Chevelle SS
Anul 1970 a fost anul de vârf al epocii "muscle cars", dominate de automobile extrem de puternice. Modelul SS 454 Chevelle, lansat în 1970, reprezintă perfect această etapă din istoria autombilelor.
În 1970 Chevrolet a permis pentru prima dată folosirea motoarelor de 7,4 litri şi 450 de cai-putere pe automobile de dimensiuni medii, transformând Chevelle SS în una dintre cele mai puternice maşini destinate publicului larg.
Astăzi, Chevrolet Chevelle SS este un model foarte apreciat de colecţionari, cu o valoare de piaţă extraordinară.
1971 - Chevrolet C/10 Cheyenne Pickup
Anul 1971 a adus un nou record pentru camionetele Chevrolet, fiind produse în acel an 739.478 de exemplare. Cel mai popular model a fost C/10, cu 250.000 de camionete fabricate.
Graţie popularităţii de care s-au bucurat aceste camionete în rândul americanilor, Chevrolet a vândut în total 3 milioane de autovehicule în 1971, stabilind un record.
1976 - Chevrolet C/10 Stepside Pickup
Camionetele de tip "stepside" au reprezentat unul dintre cele mai populare modele, acesta fiind produs timp de 45 de ani de către Chevrolet. Modelele "stepside" se diferenţiau de camionetele obişnuite prin treapta aşezată în faţa aripilor, care permitea un acces rapid la obiectele transportate.
Design-ul s-a dovedit unul popular de-a lungul timpului, iar modelul din 1976 este unul dintre cele mai reprezentative pentru acest tip de camionetă produsă de Chevrolet.
1989 Chevrolet Corvette ZR-1
Acest model, supranumit şi "King of the Hill", beneficia de un motor cu totul deosebit, LT5 V8, conceput în colaborare cu firma britanică Lotus. Acesta putea produce 375 de cai-putere, ajungând de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 5 secunde.
Lansarea a fost un real succes, cererea fiind atât de mare încât mulţi dealeri solicitau 10.000-20.000$ în plus faţă de preţul de listă (60.000$). De altfel, mulţi dintre cei care au achiziţionat acest bolid au făcut-o nu pentru a-l conduce, ci pentru a colecţiona un model care avea să devină cu siguranţă unul de referinţă în industria auto.
1993 - Chevrolet Camaro Z28
În 1993 a fost lansată a patra generaţie a modelului Camaro, un coupé într-un design nou şi cu un motor LT1 V8 capabil să producă 275 de cai-putere.
Maşina a fost desemnată safety car la cursa Indianapolis 500 din 1993. După eveniment, au fost vândute 633 de exemplare în ediţie specială, vopsite ca exemplarul care a fost safety car (foto).
1996 - Chevrolet Impala SS
În 1996 a fost produs ultimul exemplar din seria Impala. Ultimul model a fost Impala Super Sport, care impresiona prin motorul LT1 V8 capabil de 260 de cai-putere ce permitea acestei maşini să atingă 100 km/h în doar 7,3 secunde, în ciuda unei greutăţi de 1900 kg.
1997 - Chevrolet Corvette Coupé
În 1997, la 44 de ani de la prima generaţie a modelului Corvette, a fost lansată cea de-a cincea variantă, într-o formulă complet nouă. Totul era radical îmbunătăţit, de la motorul LS1 (capabil de 345 de cai-putere) până la şasiu. Maşina atingea o viteză maximă de 273 de km/h, preţul fiind accesibil pentru o maşină sport.
2008 - Chevrolet Hybrid Tahoe
Modelul Hybrid Tahoe, lansat în 2008, a reprezentat o premieră în îndustria auto: prima maşină de tip SUV cu mod de alimentare hibrid, folosind atât benzina, cât şi un acumulator electric. Folosirea sistemului de propulsie hibridă a condus la un consum redus de benzină, modelul Tahoe fiind şi astăzi liderul pe segment în ceea ce priveşte eficienţa consumului de combustibil.
2010 - Chevrolet Camaro
În 2006, la 4 ani după renunţarea la modelul Camaro, General Motors a prezentat un nou concept pentru acest model în cadrul Salonului Auto de la Detroit. Publicul şi presa l-au primit foarte bine, iar apariţia prototipului în filmul Transformers un an mai târziu a condus la o cerere imensă din partea cumpărătorilor. Astfel, în 2010 Chevrolet a lansat noul Camaro, cu un design inspirat din cel al modelelor din 1967-1969, dar totodată avangardist.
2011 - Chevrolet Volt
Modelul Chevrolet Volt a fost votat de majoritatea revistelor de profil din SUA (Motor Trend, Green Car Journal şi Automobile Magazine sunt câteva exemple) drept Maşina Anului 2011. Acest automobil electric cu autonomie extinsă poate parcurge 60 de kilometri folosind doar energia din acumulatori, fără emisii de dioxid de carbon. Acumulatorul se poate încărca în 3 ore folosind o priză standard de 230V.
Bateria revoluţionară cu răcire pe lichid a lui Volt este secondată de un generator 1,4L care poate încărca bateria în timpul mersului, pentru a creşte autonomia modelului Volt la mai mult de 500 km. Volt este primul vehicul electric care îşi poate genera electricitatea de care are nevoie.
2012 - Chevrolet Corvette Centennial Edition
Un model care se doreşte a fi un omagiu adus istoriei bogate a brandului Chevrolet, Corvette Centennial Edition sărbătoreşte totodată succesele obţinute de modelele Corvette în competiţiile de motorsport, cea mai recentă reuşită fiind victoria din 2011 în clasa GTE a cursei de 24 de ore de la Le Mans.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu