De-a lungul istoriei, aurului i-au fost atribuite proprietăţi supranaturale, acest metal preţios fiind folosit în numeroase culturi pentru înfrumuseţare. Despre Cleopatra, regina Egiptului, istoricii spun că obişnuia să se culce în fiecare noapte purtând pe faţă o mască de aur, dorind ca astfel să-şi menţină pielea tânără timp îndelungat. Şi medicina chineză considera că aurul este asociat tinereţii, astfel că împărătesele din dinastia Qing îşi masau faţa în fiecare zi cu un cilindru din acest material preţios.
În anumite regiuni din India, a rezistat până în zilele noastre obiceiul ca femeile însărcinate ce îşi doresc copii cu pielea mai deschisă la culoare să mănânce în timpul sarcinii un amestec de şofran şi praf de aur.
Graţie inovaţiilor din domeniul nanoştiinţei şi nanotehnologiei, astăzi aurul începe să joace un rol nou în înfrumuseţare. Acest material preţios a devenit ingredient, sub formă de nanoparticule, al multor produse de înfrumuseţare destinate pieţei de lux.
Cercetătorii pot manevra particule de dimensiuni incredibil de mici. Dacă un fir de păr uman măsoară între 50.000 şi 100.000 de nanometri în diametru, o particulă de aur folosită în produsele cosmetice măsoară doar câţiva nanometri.
Companiile producătoare de cosmetice folosesc nanoparticulele de aur deoarece acest metal are un grad mare de biocompatibilitate (nu provoacă reacţii ale sistemului imunitar). De aceea, aurul poate juca rolul de purtător al altor substanţe active, permiţând o mai bună absorbţie a acestora la nivelul celulelor umane.
Nanoparticulele de aur au şi un efect anti-îmbătrânire, susţin producătorii de cosmetice, deoarece stimulează circulaţia, iar o circulaţie mai intensă încurajează apariţia de celule noi. De asemenea, aurul are proprietăţi antiinflamatoare şi antibacteriene.
Desigur, această tehnologie sofisticată are un cost pe măsură. Spre exemplu, un recipient de 50 de mililitri cu cremă de faţă "Nano Gold Energizing Cream", produsă de compania Chantecaille, costă 420$. Acest produs de lux conţine particule de aur ce măsoară 5 nanometri, care interacţionează cu proteinele din fibre de mătase. Combinaţia celor două materiale are un efect de stimulare a metabolismului celular şi a producţiei de colagen, oferind totodată protecţie împotriva razelor solare ultraviolete. Sylvie Chantecaille, proprietara companiei, a explicat de ce specialiştii care au conceput produsul au apelat la aur: "acest material are efecte antioxidante şi reprezintă totodată o cale foarte eficientă de a transporta în piele celelalte ingrediente benefice". Chantecaille comercializează alte două creme conţinând nano-particule de aur: o cremă pentru conturul ochilor (265$ pentru 15 mililitri) şi o cremă ce conferă fermitate pielii (295$ pentru 50 mililitri).
Observând interesul clientelei bogate pentru cosmeticele care conţin aur, şi alte companii de lux au conceput astfel de produse. La Prairie, o companie elveţiană, a lansat un gel "anti-îmbătrânire" pe bază de aur, 30 de mililitri din această poţiune costând 580 de dolari. Promovat cu sloganul "luxos, opulent, preţios", gelul conţinând aur coloidal conferă elasticitate şi fermitate pielii.
Şi persoanele care nu sunt dispuse să cheltuiască o sumă însemnată pentru a încerca un produs de înfrumuseţare ce conţine aur pot face acest lucru, graţie celor de la Guerlain. Aceştia comercializează pentru aproximativ 75 de dolari L'Or Radiance Concentrate with Pure Gold, o bază de machiaj conţinând particule de aur de 24 de carate.
Produsele de lux conţinând aur nu se opresc aici. Saloanele de înfrumuseţare şi spa-urile oferă măşti de faţă conţinând aur. Spre deosebire de masca folosită de Cleopatra, care era din aur solid, noile tehnologii permit aurului să fie absorbit de către piele. Liderul în acest domeniu este compania japoneză Umo, care a conceput o mască facială cu aur de 24 de carate. Acesta se absoarbe în piele, încetinind degradarea colagenului şi a elastinei, stimulând creşterea celulară şi oferind totodată fermitate pielii.
Pielea capătă un aspect plăcut graţie efectului antiinflamator al aurului, care totodată încetineşte secreţia de melatonină, reducând astfel numărul de pete pigmentare de pe faţă.
Ron Razeggi, şeful filialei din SUA a companiei Umo, a explicat de ce aurul are un efect pozitiv asupra pielii: "Corpul produce celule noi, în mod normal, la fiecare 28 de zile. Prezenţa aurului, un corp străin, stimulează producţia de celule noi, iar această accelerare conduce la o mai mare fermitate a pielii".
Cea mai sofisticată aplicare a aurului în cosmetică vine din Rusia, mai exact din Moscova. Mai mulţi cercetători de la Institutul de Chirurgie A.V. Vişnevski al Academiei Ruse de Ştiinţe Medicale au efectuat începând cu anul 1999 o serie de studii asupra efectelor pe termen lung ale implantării firelor de aur sub piele. Rezultatele pozitive au condus la creşterea în popularitate a acestei tehnici de întinerire a pielii, mai ales deoarece aplicarea sa este posibilă în multe zone ale corpului: pe faţă, gât, decolteu, braţe, picioare, abdomen şi chiar pe fese.
Cum funcţionează operaţia? Sub anestezie, pacientului îi sunt introduse în ţesutul subcutanat fire de aur cu un grad de puritate de 99,99%, acestea având o grosime de 0,1 milimetri. Firele sunt aşezate într-o structură de tip "plasă", susţinând pielea de deasupra şi stimulând producţia de colagen şi pe cea a fibrelor de elastină. În zona în care au fost implantate firele este stimulată apariţia de noi vase sangvine, iar pielea, pe măsură ce beneficiază de o mai bună alimentare cu sânge, devine mai fermă.
O astfel de procedură costă aproximativ 2.000 de lire sterline, iar tratamentul este eficace pentru 5-10 ani, perioadă în care suturile de aur sunt descompuse de către corp.
Pentru cei care nu-şi permit să cheltuiască o astfel de sumă pentru înfrumuseţare, există o alternativă mai ieftină ce promite să ofere aceleaşi beneficii: acupunctura facială efectuată cu ace placate cu aur.
Fie că este vorba despre geluri şi creme, fie de aplicări directe ale aurului pe piele, acest metal preţios tinde să fie din ce în ce mai folosit în industria cosmetică în ultimii ani. Dorinţa companiilor de lux de a-şi diferenţia produsele de cosmeticele "obişnuite" şi rezultatele pozitive înregistrate în ultima vreme par să garanteze o utilizare îndelungată a aurului în produsele de înfrumuseţare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu