duminică, 30 octombrie 2011

Amman, capitala alba a Iordaniei / Autor: Claudia Moşoarcă

Amman, capitala albă a Iordaniei
În deşertul Regatului Haşemit al Iordaniei, optsprezece coline înalţă clădirile cu acoperiş plat ale oraşului Amman, pentru o panoramă frumoasă a îndepărtatei văi a Iordanului. Zona de afaceri cu zgârie- norii săi se vede ca o mică oază într-o vale, rătăcită în culoarea deschisă a capitalei, dată de piatra de calcar bej. În soarele puternic şi de la înălţimea de 837 de metri a Dealului Fortăreţei, oraşul apare alb şi întins, fără oprelişti în expansiunea sa ambiţioasă.
În deşertul Regatului Haşemit al Iordaniei, optsprezece coline înalţă clădirile cu acoperiş plat ale oraşului Amman, pentru o panoramă frumoasă a îndepărtatei văi a Iordanului. Zona de afaceri cu zgârie- norii săi se vede ca o mică oază într-o vale, rătăcită în culoarea deschisă a capitalei, dată de piatra de calcar bej. În soarele puternic şi de la înălţimea de 837 de metri a Dealului Fortăreţei, oraşul apare alb şi întins, fără oprelişti în expansiunea sa ambiţioasă.
Turistul
După ce reuşeşti să pui capul pe pernă, obosit din cauza zborului de noapte, o voce puternică te va trezi devreme în dimineaţă, răsunând peste oraşul liniştit şi buimăcindu-te. De ai venit pentru întâia oară într-o ţară musulmană şi nici nu eşti prea bine informat, târziu vei ştii că a început slujba în moschei, primul gând putând să fie dus către o alarmă generală. (Ar fi bine să te ruşinezi puţin...) Te vei obişnui ca să-ţi începi ziua astfel, mai ales dacă hotelul se află chiar lângă moschee, iar difuzoarele ţintesc spre geamurile acestuia. Pe zi ce trece, vocea ţi se va părea mai melodioasă, în ecoul ei matinal.
Oraşul se animă încet, iar după ora 10 deja se aglomerează, căci principalul mijloc de transport este maşina, metroul ori tramvaiul lipsind de aici. Şi aşa, drumul cu taxiul este cel mai la îndemână şi chiar foarte ieftin, atunci când contorul se porneşte imediat la plecarea în cursă. Negocierea cu taximetristul zâmbăreţ trebuie să se facă pentru înregistrarea costului distanţei parcurse, nu pentru preţul cerut până la destinaţie, iar asta se învaţă repede. La fel cum, după câteva ore, îţi descoperi un talent nebănuit pentru târguială, căci preţurile fixe se afişează rareori şi, în final, se pot negocia şi ele- mai puţin taxele oficiale de la intrarea în diversele obiective turistice. Toată lumea vorbeşte engleza, mai bine ori mai rău, dar te vei înţelege de minune, iar afişele, denumirile şi reclamele sunt deopotrivă în limba oficială şi în cea de circulaţie internaţională.
Iordania a avut, datorită regelui Hussein urcat pe tron în 1953, o orientare puternică spre Occident şi, cum ţara s-a dezvoltat treptat şi ţinându-se departe de conflictele ce măcinau Orientul Mijlociu, Amman-ul a devenit un oraş modern, cosmopolit, fiind numit şi "capitala business a Levantului". Actualul rege Abdallah II a continuat eficient politica tatălui său, adăugând un plus industriei turismului, atent dirijată din capitală spre destinaţiile de top ale ţării: Petra, Madaba, Jerash, Marea Moartă ori litoralul de la Marea Roşie.
De aceea, în Amman vei observa tinerii în haine moderne ori puţine femei acoperite complet de hainele tradiţionale negre, vei găsi multe cafenele, baruri, restaurante şi discoteci asemenea celor cu care te-ai obişnuit în Europa. Totuşi, seara târziu, simţi cel mai bine atmosfera orientală pe o terasă unde îţi comanzi un ceai dulce din mentă proapătă, o prăjitură şi mai dulce acoperită cu migdale şi o narghilea cu aromă de măr sau vanilie. În jurul tău, bărbaţii joacă table ori şah şi discută aprins, lăsând soţiilor grijile şi casa cu familie numeroasă.
De vizitat
Toate drumurile duc spre centrul oraşului, iar de aici în faţa Moscheii Al Husseini, ridicată în 1924 pe fundaţiile vechii Moschei a Omeyyazilor, cuceritorii arabi ce au dat naştere unui imperiu medieval cu capitala la Damasc. Cupola de un albastru intens se rotunjeşte sub semilunile celor două minarete, iar în curtea interioară coloane din blocuri de marmură susţin o boltă scundă şi dătătoare de umbră.
În jurul moscheii, agitaţia comercianţilor învinge liniştea ce te însoţeşte până la ieşirea din edificiu. Câteva străzi mai încolo se intră într-unul dintre numeroasele bazaruri ale oraşului, fiecare cu un şir ameţitor de magazine cu felurite mărfuri, tot ce poţi dori să găseşti, să priveşti şi, dacă preţul este bun, să şi cumperi.
La marginea de nord a centrului se află dealul Citadelei, Djebel Al-Qalla, zona arheologică şi muzeografică, cu vestigii din principalelele perioade ale istoriei milenare a oraşului (cum ar fi Templul lui Hercule, Palatul Omeyyad, Biserica bizantină), cu Teatrul Roman şi cu Muzeul de Arheologie. De mici dimensiuni, acesta expune antichităţi valoroase ca foiţele de cupru ce reproduc o parte din Manuscrisele de la Marea Moartă, sarcofage antropomorfe din epoca fierului, monede feniciene ori picturi murale vechi de 5000 de ani.
Într-un parc cu pini aproape de ieşirea din oraş, denumit Parcul Regelui Hussein, se poate vizita Muzeul Regal de Automobile, o colecţie de maşini de lux sau militare achiziţionate de familia regală ori oferite acesteia ca daruri, admirabil prezentată publicului.
Propagat energic într-o modernitate prosperă, Amman-ul îşi cultivă noile idealuri fără a uita că farmecul lui este dat de tradiţia orientală şi de casele albe de pe nisipul străvechi al deşertului.
Foarte pe scurt, de ce în Amman?
Pentru că zborul Bucureşti-Amman durează cam 4 ore; pentru că serviciile turistice sunt foarte bune şi te descurci oricând şi oriunde; pentru că oamenii au o curiozitate aparte şi sunt tare vorbăreţi; pentru că mâncarea este foarte gustoasă şi chiar ieftină; pentru că turiştii se pot plimba nestingheriţi pe străzile oraşului, unul dintre cele mai sigure din lume; pentru că descoperi o lume religioasă şi tolerantă; şi, nu în ultimul rând, fiindcă se află la 270 de kilometri de minunatul oraş Petra, ales ca una dintre minunile lumii moderne.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu