În urmă cu câţiva ani, începeau să apară ştiri despre primele hoteluri de lux subacvatice, aflate în construcţie. Poseidon Undersea Resort, de pildă, anunţa că fiecare oaspete va avea la dispoziţie un mic submarin personal, pentru a explora minunile lumii de sub apă. Hotel? Mijloc de transport specializat? Nu cumva se profilează o nouă ramură a turismului?
Ba da - turismul subacvatic pare să fie noua frontieră. Sau, cum o numeşte miliardarul Richard Branson, una dintre figurile faimoase ce şi-au legat numele de această viziune, e "ultima mare provocare pentru om", după ce turismul spaţial a pornit deja pe calea expansiunii.
Încă din 1986, în apele Floridei a luat naştere o mică structură de cazare, în clădirea submersă a unui fost laborator de cercetări geomarine. Există şi în ziua de azi; se numeşte Jules (botezată astfel după numele faimosului Jules Verne, autorul magnificei 20.000 de leghe sub mări, care i-a făcut pe nenumăraţi cititori să viseze la splendorile lumii submarine) şi oferă numai două dormitoare (cu hublouri foarte mari) şi nişte spaţii comune. Se găseşte la 10 metri sub apă şi pentru a ajunge la ea trebuie să ai măcar o minimă experienţă de în scuba diving.
Cei care se încumetă să locuiască sub apă câteva zile sunt răsplătiţi prin experienţa uimitoare de a privi creaturile marine trecând pe lângă fereastra dormitorului, la distanţă de doar câţiva metri. La vremea respectivă, Jules era unic în felul său, dar azi suntem tentaţi să îl vedem drept precursor al unei tendinţe care, treptat, îşi face, loc în universul modern al călătoriilor de plăcere: turismul subacvatic.
Un proiect de acelaşi gen, de mici dimensiuni, a fost realizat de artistul Mikael Genberg pe lacul Mälaren din Suedia: Utter Inn ("Hotelul Vidra") oferă cazare într-o singură cameră (construcţia de culoare bej din partea de jos a structurii) care este scufundată în apele lacului, agăţată sub o căsuţă colorată, în stilul caselor tradiţionale suedeze, ce pluteşte la suprafaţă.
Şi apoi, a venit rândul marilor afacerilor, al marilor întreprinzători, al proiectelor de milioane de dolari.
Cum se vede lumea submarină de la fereastra unui hotel de lux?
Poseidon Undersea Resort, situat în arhipelagul Fiji, urma să fie deschis în 2008, dar se află încă în construcţie. Se anunţă a fi un proiect de lux, un hotel subacvatic de cinci stele, cu câteva zeci de camere şi apartamente somptuoase, restaurant şi bar, aflate sub apă, la 12 m adâncime, într-o lagună, cărora li se adaugă 48 de bungalouri construite la suprafaţă - pe apă şi pe ţărmurile lagunei.
Un sejur de o săptămână, pentru două persoane, în acest loc de răsfăţ ar urma să coste, iniţial, 30.000 de USD, incluzând 4 nopţi într-una dintre luxoasele căsuţe de la suprafaţă şi două nopţi sub apă. În plus, posibilitatea de a te distra cu tot felul de activităţi: golf, scufundări… poţi chiar învăţa să pilotezi un mic submarin personal - şi acela de lux.
Să dăm o tură cu submarinul
Şi, uite aşa, am ajuns şi la celălalt aspect al turismului subacvatic: transportul. Poate că nu oricine ar fi în stare să petreacă un sejur sub apă, să doarmă apăsat de gândul la miile de tone de apă care îl înconjoară, dar cred că s-a găsi mult mai mulţi ispitiţi de perspectiva unei plimbări prin oceanul plin de o viaţă misterioasă, cu greu accesibilă privirii omului obişnuit, ba chiar şi scufundătorilor.
Pasionaţii de scuba diving au văzut ceva mai mult din minunăţiile mării, dar nici ei nu pot pătrunde prea adânc: sunt limitaţi de propria lor fiziologie, de însuşirile corpului uman, care a evoluat pentru a trăi la suprafaţă şi nu e capabil să suporte presiunile exercitate de coloana de apă, la adâncimi mai mari de 10-12 m.
Omul este, în schimb, capabil să construiască vehicule ce pot suporta presiuni mari (şi chiar enorme), vehicule cu ajutorul cărora oceanul poate fi văzut până la adâncimi tot mai mari.
Deşi vehicule submersibile de uz turistic au apărut încă din anii 1980, abia de la sfârşitul anilor 1990 industria cu pricina a început să ia avânt. Tehnologiile actuale permit construirea unor submersibile care nu numai că pot pătrunde, fără probleme, până la câteva sute de metri adâncime, dar oferă şi o vizibilitate excelentă. Locul hublourilor mici din sticlă groasă a fost luat de cupole din materiale speciale, transparente, extrem de rezistente, ce fac din micile submersibile un soi de capsule străvezii prin care priveliştile oceanului pătrund de jur-împrejur.
În videoclipul ce oferă un tur virtual al viitorului Poseidon Undersea Resort poate fi văzut, la un moment dat, un mic submarin cu "tălpi" galbene şi o astfel de cupolă transparentă: este Triton, unul dintre cel mai moderne vehicule de acest gen, potrivit atât pentru explorări în scop ştiinţific, cât şi - acesta e punctul său forte - pentru plimbări, pentru explorarea pur recreaţională a universului ascuns sub ape.
Există mai multe modele, pentru doi sau trei pasageri şi pentru diferite adâncimi maxime: unele ajung până la 300 m adâncime, altele, mai performante, suportă scufundarea până la aproape 1.000 m.
(În caz că vă întrebaţi cât costă un astfel de submarin, aflaţi că preţurile variază, în funcţie de model, între 1.970.000 şi 2.990.000 USD. Da, nu e pentru oricine, deocamdată, dar să fim optimişti: am mai văzut noi tehnologii îngrozitor de scumpe la începuturile lor şi care s-au ieftinit enorm pe parcursul a 10-15 ani).
Magnatul britanic Richard Branson - care va rămâne, fără îndoială, în istorie nu datorită averii sale (că bani are multă lume), ci felului vizionar în care care îşi foloseşte această avere, implicându-se în cele mai îndrăzneţe proiecte tehnologice ale vremii - după ce s-a lansat în epopeea turismului spaţial, s-a avântat acum şi în domeniul plin de promisiuni al turismului subacvatic.
În acest an, Branson a lansat (pentru testare) Virgin Oceanic, un mic vehicul (cu un singur loc) care arată ca un fel de avion submarin, cu carcasa din titan şi fibră de carbon, cu aripi şi o cabină de pilotaj protejată de o cupolă de cuarţ; poate rămâne în imersiune, fără nicio intervenţie exterioară, timp de 24 de ore şi a fost gândit pentru a putea explora adâncimi ameţitoare: 11 km!
Adică, în viziunea lui Sir Richard Branson şi a inginerului britanic Graham Hawkes, proiectantul extraordinarului vehicul, va putea fi utilizat pentru explorarea Gropii Marianelor, cel mai adânc loc al Oceanului Planetar, abisul suprem al Terrei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu