Un nou sistem de scanare ar putea identifica persoanele care au intenţii criminale
De Cristian Roman / 31 mai 2011 23:10 /
Un nou sistem pentru a asigura securitatea din aeroporturi, gări şi alte locuri aglomerate a fost testat în cadrul unui program al Departamentului pentru Securitate Internă (Department of Homeland Security – DHS) al SUA, anunţă ediţia online a revistei Nature.
Este vorba despre Future Attribute Screening Technology (FAST), cu ajutorul căruia se pot identifica persoanele cu intenţii criminale sau, altfel spus, potenţialii terorişti. Testarea s-a efectuat într-o locaţie nedezvăluită din Nord-Estul SUA, pe parcursul a câteva luni.
La fel ca şi un obişnuit poligraf (detector de minciuni), sistemul FAST măsoară o serie de parametri fiziologici şi comportamentali, pe baza cărora se poate stabili starea de spirit a unei persoane. Diferenţa faţă de poligraf vine din faptul că noul sistem măsoară aceşti parametri de la distanţă şi nu este nevoie ca subiectul investigat să răspundă la un set de întrebări standard. Practic, este suficient ca subiecţii investigaţiei să treacă printr-un coridor în care se află plasaţi senzorii pentru ca sistemul să poată identifica persoanele cu intenţii criminale. Pentru această identificare senzorii monitorizează, de la distanţă, activitatea cardiovasculară şi respiratorie, mişcarea ochilor, temperatura facială, expresia feţei, tonalitatea vocii etc. Toate datele colectate pe această cale sunt analizate cu un soft specializat.
Nu s-au făcut publice rezultatele testărilor în condiţii reale, dar în cele efectuate în laborator au arătat că eficienţa sistemului a fost de 70%. John Verrico, purtător de cuvânt al DHS, a declarat că „rezultatele sunt analizate în continuare şi nu se pot face comentarii asupra performanţelor sistemului. Este vorba despre un studiu ştiinţific care se află în plină desfăşurare, iar testele vor continua în lunile următoare.”. Conform DHS, prima etapă a testărilor reale s-a încheiat la sfârşitul lunii martie şi ele vor fi continuate în viitorul apropiat pentru o mai bună evaluare a performanţelor sistemului. Nu se vor dezvălui locurile în care se vor efectua viitoarele teste, deoarece faptul că publicul este informat asupra locului în care acestea au loc ar putea perturba rezultatele. „Tot ceea ce vă pot spune este că testarea nu se va efectua pe un aeroport, ci într-o zonă aglomerată, care reprezintă un bun substitut pentru scopurile operaţionale”, a declarat Verrico.
Sursa: Nature si stinta si tehnica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu