Programele de la televizor din ziua de azi sunt concepute pentru a declanşa emoţiile cu ajutorul simţurilor vizuale şi auditive. Dar cum ar fi dacă ai putea mirosi şi gusta produsele direct de la televizor?
Pe parcursul a doi ani, cercetătorii de la Universitatea California din San Diego au efectuat un studiu în colaborare cu Institutul de Tehnologie Avansată Samsung din Coreea de Sud. Într-un document al conceptului, publicat în revista Angewandte Chemie, cercetătorii au demonstrat că este posibilă generarea a mii de mirosuri cu ajutorul unui dispozitiv compact, suficient de mic pentru a putea fi fixat în spatele televizorului.
Jin şi echipa sa de studenţi absolvenţi va utiliza un sistem de matrice X-Y, cu scopul de a minimiza cantitatea de circuite care ar fi necesare pentru producerea unui dispozitiv compact ce ar putea genera orice miros în orice moment. Mireasma vine de la o soluţie apoasă, cum ar fi amoniacul, ce formează un gaz mirositor atunci când este încălzit de un fir subţire de metal ce conduce curentul electric. Soluţia se păstrează într-un compartiment non-toxic, non-inflamabil, creat din silicon elastomer ce eliberează mirosul atunci când este deschis.
Chiar daca companiile de televiziune, cele de telefonie mobilă şi agenţii de publicitate sunt încântate de idee, se pune problema dacă această nouă tehnologie poate fi pusă în aplicare.
În lipsa unui sistem de matrice X-Y, mii de controloare individuale ar fi necesare pentru a acoperi gama de mirosuri ale unui sistem comercial. Prin comparaţie, a utiliza un sistem de matrice X-Y este echivalentul a 200 de controloare ce ar activa fiecare dintre cele 10.000 de mirosuri.
Echipa de cercetători de la Universitatea California din San Diego a testat dispozitivul cu două parfumuri comerciale "Live by Jennifer Lopez" şi "Passion by Elizabeth Taylor". În ambele cazuri, un tester uman a testat mirosurile provenite de la camera de testare aflată la o distanţă de 30 centimetri. Atunci când parfumurile au fost schimbate între ele, tester-ul a fost expus la un miros al boabelor de cafea, practică des întâlnită pentru a "limpezi" simţul mirosului după o serie de arome testate.
Conceptul de multi-miros a fost iniţiat de grupul de dezvoltare şi cercetare Samsung, sub conducerea lui Jongmin Kim. Aceştia au venit la Universitatea California din San Diego cu cererea de a realiza practic dispozitivul imaginat de ei.
Următorii paşi în cercetare vor include dezvoltarea unui prototip şi demonstrarea faptului că dispozitivul este unul suficient de fiabil pentru a elibera mirosuri scalabile în funcţie de dimensiunile camerei în care este amplasat, luând în calcul nevoile fiecărui utilizator. De exemplu, dacă o companie producătoare de parfum îşi doreşte să prezinte un eşantion al unui nou produs prin intermediul televizorului, este posibil ca dispozitivul să aibă nevoie de o îmbunătăţire.Sursa: Eurekalert
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu