Bertha: cel mai mare utilaj minier de forare din lume
Nevoia omului de a exploata zăcămintele de minereuri, alături de construirea de tuneluri cât mai mari, mai sigure şi mai complexe a dus la construirea unor utilaje de forare din ce în ce mai performante şi mai mari. Se pare că la ora actuală, apogeul a fost atins prin construirea şi darea în folosinţă a lui Bertha, cel mai mare utilaj minier de forare din întreaga lume. Botezat cu nume feminin, pentru a continua tradiţia în domeniu, Bertha poartă numele primei şi singure femei primar a oraşului Seattle, şi se pregăteşte să scrie istorie la propriu, în stilul său caracteristic.
Colosul care macină tot
Primul lucru care şochează la acest gigantic dispozitiv de foraj este,
evident, dimensiunea incredibilă. Bertha are o lungime de 93 metri, o
lăţime de 17,5 metri şi o greutate de peste 7.000 tone. Şi-a primit
numele în onoarea Berthei Knight Landes, prima şi singura femeie primar
din Seattle, aleasă în anul 1926.
Sursa foto: Gizmag
După ani şi ani de planuri şi cercetări, cea mai mare maşină de foraj
din lume şi-a început activitatea pe data de 25 iulie 2013. Rolul său
este acela de a crea un tunel uriaş care să fie mai apoi o rută
alternativă pentru autostrada 99 din Statele Unite.
Tunelul va fi săpat sub un întreg cartier din oraşul Seattle. Va trece
de fapt be dedesubtul a peste 200 de clădiri, dar atât oficialităţile,
cât şi echipa de lucru cred că nu va provoca incindende majore, după cum
declară KaDeena Yerkan, purtător de cuvânt din cadrul Alaskan Way
Viaduct Replacement Program.
„Nu ştim exact peste ce va da Bertha, dar tunelul va fi strict
monitorizat. Nu vom pierde din vedere nicio vibraţie şi studiem
fundaţiile fiecărei clădiri”, adaugă acesta.
Bertha a costat numai puţin de 80 milioane $ şi face de fapt parte
dintr-un proiect de mare anvergură, care a costat 3,1 miliarde $ şi are
ca scopr înlocuirea Alaskan Way Viaduct.
Aceasta este o autostradă suspendată de-a lungul oraşului Seattle,
construită în anul 1953, peste care trec zilnic peste 110.000 vehicule.
Oficialităţile oraşului au constatat pe baza unor studii detaliate, că
acest pod are structura de rezistenţă slăbită, prin urmare se poate
prăbuşi oricând la un cutremur mai puternic.
Reconstruirea sa va shimba din temelii împrejurimile cartierului Elliot
Bay. Bertha a fost construit într-o uzină din Japonia şi a sosit în
Statele Unite pe data de 14 aprilie 2013, fiind dezasamblat în 41 de
părţi.
A fost reasamblat într-un şantier situat lângă stadioanele CenturyLink
Field şi Safeco Field. Specialiştii estimează că dispozitivului de
forare Bertha îi va lua aproximativ 14 luni pentru a termina tunelul în
lungime de 3, 2 kilometri.
Prin urmare, autorităţile aşteaptă cu emoţie ca în luna octombrie a
anului 2014 , Bertha să iasă la suprafaţă la sud de Lake Union. În
aceste condiţii, atât anteprenorul de construcţii, cât şi autorităţile,
se aşteaptă ca traficul pe noua porţiune de drum construită se va relua
din anul 2015.
The Transportation Departmanet şi firma contractoare, Seattle Tunnel
Partners, au inaugurat şantierul pe data de 20 iunie, anul curent, iar
Jay Insle, guvernatorul statului Washington a declarat că se află în
faţa unui moment istoric.
În gura monstrului de oţel şi aliaje speciale
Cel mai izbitor aspect al utilajului gigantic de forare este
dispozitivul de tăiere şi măcinare. Acesta are acelaşi diametru cu
corpul întreg al utilajului şi este prevăzut cu 260 de „dinţi tăietori”.
Fiecare dintre aceştia are un rol important şi pot fi uşor înlocuiţi în
caz că se rup sau se uzează.
Unii dinţi au rolul de a măcina straturile de sol moale şi friabil,
alţii colectează solul măcinat şi îl transportă în interiorul
dispozitivului pentru a fi evacuat afară, în timp ce alţii pot măcina
uşor bolovanii uriaşi sau straturile de roci dure.
Cu toate acestea, săparea de tunele uriaşe nu este o treabă uşoară nici
pentru maşinariile uriaşe. Bertha consumă circa 18.600 kilowaţi zilnic
pentru a avansa 10 metri în acelaşi interval de timp. Cu toate că
sistemul este în mare parte automat, este nevoie ca o echipă de 25
oameni care să lucreze la el.
Unul dintre motivele pentru care Bertha a fost construit conform cererii
angajatorilor, constă în faptul că oraşul Seattle este aşezat pe numai
puţin de opt straturi geologice lăsate aici odată cu retragerea
gheţurilor din ultima glaciaţiune.
Operaţiunea de săpare nu constă doar în măcinarea solului şi avansarea
prin tunelul nou creat. Lucrările au în vedere şi extragerea solului
măcinat fără ca tunelul să se prăbuşească sau să se inunde. Bertha
reuşeşte acest lucru prin injectarea continuă de apă şi alte substanţe
chimice în solul extras până când acesta este transformat într-o pastă
care este colectată în spatele capului tăietor.
În spatele capului tăietor este scutul. Acesta este de fapt un imens
cilindru de oţel care susţine părţile laterale ale tunelului şi
protejează motorul şi muncitorii de noroi şi apă. Designul scutului este
vechi, dar eficient, fiind inventat de inginerul Marc Isambsard Bruneal
şi folosit de fiul acestuia pentru a săpa în anul 1825 primul tunel sub
Tamisa.
Scutul se poate mişca independent de capul tăietor cu ajutorul unor
pompe hidraulice. Este de altfel echipat şi cu o serie de pompe şi prese
hidraulice laterale care îl aliniază şi stabilizează.
Echipa de lucru nu este scutită de emoţii. La urma urmei, Bertha trebuie
să escaveze o catitate totală de 650.000 metri cubi. Viitorul mega
utilajelor de construcţii se scrie astăzi.
Sursa foto: Gizmag
http://www.descopera.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu