Afrotunelul - calea care va lega Europa de Africa
+ zoom
O legătură fizică între Africa şi Europa este un vis vechi, pe care proiectul Afrotunelului l-ar putea transforma în realitate.
Galerie foto (6)
Două
mase continentale - Europa şi Africa - sunt despărţite, de milioane de
ani, de o „trecătoare” strâmtă, care în acelaşi timp, desparte - sau
uneşte? - Marea Mediterană şi Oceanul Atlantic. Strâmtoarea Gibraltar
este poarta magică prin care au trecut, de-a lungul vremurilor,
invadatorii, cuceritorii, exploratorii... Obiectiv de uriaşă importanţă
istorică, geografică, militară, turistică şi comercială, Strâmtoarea
Gibraltar este totuşi, dintr-un punct de vedere, privită ca un gol, o
lacună, un spaţiu lipsă între două lumi. De aici, planurile ambiţioase
de a umple acest gol, de a construi un tunel sau un pod care să lege
între ele Europa şi Africa, sfidând geografia naturală a lumii şi făcând
din Strâmtoarea Gibraltar locul care uneşte, nu desparte, cele două
continente.În punctul ei cel mai îngust, Strâmtoarea Gibraltar are doar 14 km; adâncimea apei variază între 300 şi 900 de metri. În limbajul naval este numită adesea STROG (Strait Of Gibraltar). În vechime, era cunoscută sub numele de Coloanele lui Hercule, după o legendă din mitologia greacă. În arabă i se spune Bab-el-Zakat, Poarta Milei, iar europenii o numesc, de secole, Strâmtoarea Gibraltar, după numele stâncii care o străjuieşte în partea ei europeană, denumire care are însă şi ea o origine arabă: Gibraltar vine de la Jebel Tariq - Muntele lui Tariq. Tariq ibn Ziyad a fost generalul musulman care a condus invazia maură din anul 711 - anul când arabii au pus pentru prima dată piciorul în Europa, iniţiind o lungă perioadă de ocupaţie a unor teritorii din sudul continentului, perioadă care s-a încheiat abia în 1492, prin recucerirea de către spanioli a ultimei cetăţi rămase în mâna arabilor - Granada.
Stânca Gibraltar şi oraşul Gibraltar se găsesc pe o mică peninsulă, foarte îngustă, devenită, în 1704, posesiune britanică şi rămasă aşa până astăzi. Dar, în rest, coastele Strâmtorii aparţin Spaniei, în partea europeană, şi, respectiv, Marocului, în partea africană.
Legătura dintre Europa şi Africa, prin Strâmtoarea Gibraltar, se face, dintotdeauna, pe calea apei; o mulţime de nave străbat Strâmtoarea, cărând pasageri şi mărfuri de pe un continent pe altul, peste culoarul îngust de apă; curse de vaporaşe pentru turişti pleacă odată la câteva zeci de minute de pe o parte şi alta a Strâmtorii. Dar, în această epocă în care proiectele inginereşti uluitoare sunt la ordinea zilei, un plan pentru legarea continentelor printr-o şosea ori cale ferată nici nu pare hazardat - aproape că ne mirăm că nu s-a realizat până acum.
- Planuri pentru legarea Africii de Europa există de multă vreme. În anii 1920, un proiect numit Atlantropa - sau Panropa - propunea să lege cele două continente prin intermediul unui baraj uriaş, completat cu o centrală hidroelectrică, de-a latul Strâmtorii Gibraltar. Promotorul acestui megaproiect a fost arhitectul german Hermann Sörgel, care a continuat să-şi susţină ideea până la moartea sa, în 1952. În concepţia lui, îndeplinirea planului ar fi însemnat o uriaşă realizare de ordin economic şi politic (pentru europeni; locuitorii Africii erau prea puţin băgaţi în seamă, în viziunea lui Sörgel.) Construirea digului ar fi dus la scăderea nivelului Mării Mediterane cu cca. 200 metri; Marea Adriatică, de pildă, ar fi secat pe mari porţiuni, lăsând astfel uriaşe suprafeţe de teren disponibile pentru agricultură şi construcţii, ceea ce, în concepţia lui Sörgel, avea să asigure - împreună cu electricitatea furnizată de hidrocentrala Gibraltar şi colonizarea (adică exploatarea) de către europeni a mari teritorii ale Africii - ssupremaţia economică şi, consecutiv, şi politică a Europei.
Viziunea lui Sörgel era una vastă, complexă, cu destule părţi utopice,
având şi unele aspecte care nu se potrivesc cu orientarea ideologică a
Europei de azi.
Ceea ce rămâne de actualitate este ideea de a uni fizic cele două
continente - Europa şi Africa - iar la ora actuală planurile pentru
realizarea acestei conexiuni sunt deja în discuţie.
Una dintre abordări presupune construirea unui drum peste apă
- un pod. Au fost propuse, în acest sens, mai multe proiecte ale unor
punţi colosale, care să lege între ele cele două maluri ale Strâmtorii.
- un astfel de proiect, propus de prof. T.Y. Lin, un renumit inginer constructor, presupunea construirea unui pod de 14 km lungime şi aproape 5 km lăţime, cu turnuri de 910 m înălţime.
- în 2004, arhitectul Eugene Tsui a publicat un concept al unui pod parţial submers, legat de o insulă plutitoare de cca. 5 km lăţime, amplasată în mijlocul Mării Mediterane.
Există, apoi, cel puţin în teorie, posibilitatatea de a construi un drum pe sub apă.
Dacă un pod peste Gibraltar pare o idee uluitor de îndrăzneaţă, cea a
unui tunel pe sub Strâmtoare pare încă şi mai fantastică. Şi totuşi,
recentele succese ale ingineriei în materie de tuneluri fac ca lucrurile
să nu fie chiar imposibile.
Visul de a uni, printr-un pasaj subteran, Europa şi Africa a înflăcărat
imaginaţia unor vizionari, ingineri şi antreprenori francezi şi
spanioli, care au propus proiecte în acest sens începând încă de la
sfârşitul secolului la XIX-lea. La începutul secolului XX, când căile
ferate erau una dintre cele mai promiţătoare oportunităţi de afaceri,
câtorva îndrăzneţi nu li se părea irealizabilă construirea unei căi
ferate pe sub Strâmtoarea Gibraltar.
Spania se gândea serios la realizarea unui astfel de tunel în 1930, dar
tehnologia de atunci nu a permis construirea lui. Inginerii angajaţi
pentru a studia situaţia au descoperit că substratul în care ar fi
trebuit să foreze era format din rocă foarte dură, imposibil de străpuns
cu utilajele disponibile în acele vremuri. Ca soluţie alternativă, s-a
vorbit despre posibilitatea de a instala sub apă un tunel din beton
prefabricat, ancorându-l cu ajutorul cablurilor, pe fundul apei. Dar nu
s-a concretizat nimic.
Au trecut însă anii, tehnologia a evoluat, iar azi suntem în situaţia de
a putea discuta despre un tunel pe sub Strâmtoarea Gibraltar fără a
cădea în fantezii SF. În 2003, Spania şi Marocul au fost de acord să
studieze împreună planul construirii, pe sub Strâmtoare, a unui tunel de
cale ferată care să conecteze între ele reţelele feroviare ale celor
două ţări. Acest tunel - Afrotunelul, cum i se spune uneori - ar oferi
posibilitatatea unor călătorii mai rapide decât cele cu vaporul şi mai
ieftine decât cele cu avionul. Un tunel rutier, destinat transportului
auto, nu ar fi realizabil în acest moment, din cauza problemelor puse de
gazele de eşapament. A rămas în discuţie, aşadar, proiectul unui tunel
feroviar, care să lege între ele Spania şi Marocul.
În cadrul acestor eforturi comune, au fost întreprinse mai multe studii
vizând geologia substratului, precum şi un studiu de fezabilitate cu
durata de trei ani.
Acest tunel nu ar urma traseul cel mai scurt (14 km, lăţimea minimă a
Strâmtorii), deoarece, pe acest traseu, adâncimea apei este de 900 de
metri. Cel mai adânc tunel pe sub mare construit până în prezent,
Tunelul Eiksund (Norvegia) se află la doar 287 m adâncime. Aşa că
opţiunea, aparent logică, de a merge pe traseul cel mai scurt, pentru a
reduce costurile şi timpul necesar
construcţiei, trebuie să se încline în faţa considerentelor de ordin
tehnic. Ceva mai la vest, apa are doar 300 m adâncime, iar pentru a
construi la asemenea adâncimi, există deja tehnologii testate. Prin
urmare, tunelul ar urma un traseu mai lung, pentru a fi mai uşor de
construit. Şi asta are logică.
Tunelul ar urma să lege Capul Malabata, din apropiere de Tanger (Maroc) de Punta Paloma (Spania), localitate aflată la 40 de km vest de Gibraltar.
La sfârşitul anului 2006, firma elveţiană de inginerie şi design
Lombardi Engineering Ltd. a fost selecţionată pentru a elabora un
proiect al tunelului.
Un raport asupra fezabilităţii tunelului de cale ferată pe sub
Strâmtoarea Gibraltar a fost prezentat Uniunii Europene în anul 2009,
iar studiile continuă.
Dar faptul că se fac în continuare studii, în loc să fi început deja
construcţia, denotă că există unele probleme complicate: condiţiile
realizării unei astfel de lucrări nu sunt dintre cele mai favorabile.
Experienţa anterioară în materie de tuneluri submarine este, desigur,
extrem de preţioasă, dar nu poate rezolva orice problemă. Fiecare
regiune are caracteristicile sale, iar construirea fiecărui tunel are
dificultăţile sale specifice.
Comparând plănuitul tunel pe sub Strâmtoarea Giibraltar cu cel mai
cunoscut tunel de acest gen din Europa, Eurotunelul care leagă Franţa de
Marea Britanie, trecând pe sub Canalul Mânecii, experţii companiei
Lombardi Engineering afirmă că există mari deosebiri, legate de
adâncimea apei şi de condiţiile geologice. Sub Strâmtoarea Gibraltar,
materialulul în cara ar urma să fie săpat tunelul este mai puţin stabil
decât în cazul tunelului de sub Marea Mânecii. O falie geologică activă,
Falia Azore-Gibraltar, intersectează Strâmtoarea şi în regiune s-au
înregistrat, de-a lungul timpului, cutremure puternice. După cum a
arătat un studiu geologic din 2008, substratul conţine şi două depozite
argiloase adânci, care fac dificilă construirea unui tunel stabil şi
sigur.
Din cauza acestor dificultăţi, care nu ar putea fi rezolvate - dacă se
pot rezolva - decât cu costuri uriaşe, există destui critici ai
proiectului, care consideră că un astfel de tunel ar înghiţi fonduri
colosale, de care este mult mai multă nevoie pentru alte proiecte, mai
viabile economic, mai ales în aceste vremuri de recesiune. Transportul
în scop comercial şi turistic, susţin aceşti critici, se face, la ora
actuală, cu destulă uşurinţă pe calea apei, astfel încât proiectul
costisitor al Afrotunelului nu îşi găseşte justificare economică; ar
trebui luat în considerare exemplul Eurotunelului, care nu s-a dovedit
nici el profitabil din punct de vedere economic.
Totuşi, studiile merg mai departe, specialiştii sperând ca, în cele din
urmă, ingeniozitatea umană şi progresul în domeniu să ofere soluţiile
tehnologice potrivite, care să asigure realizarea unui tunel submarin
după toate regulile artei.
Tunelul de cale ferată astfel construit ar urma să aibă 42 km lungime de
la o gară la alta şi să se găsească, în cea mai mare parte, la 300 m
sub apă. Se preconizează ca prin el să circule 9 milioane de pasageri în
primul an de funcţionare, care, speră toţi cei implicaţi, ar fi anul
2025. Cifre exacte privind costurile nu au fost anunţate; estimările
indică faptul că ar putea fi vorba de peste 5 miliarde de euro. Când
studiul geologic din 2008 a descoperit existenţa maselor argiloase
problematice, a fost propusă săparea unui tunel de studiu, pentru
verificarea unor detali care nu pot fi cunoscute astfel. Dar acest tunel
singur ar costa cca. 1 miliard de euro, bani pe care atât Spania, cât
şi Marocul ezită să-i cheltuiască în acest moment, ţinând seama de
dificultăţile situaţiei economice globale.
Deşi ne-am obişnuit să tot auzim vorbindu-se despre proiecte colosale şi
chiar să vedem realizate multe dintre ele, un tunel care să lege între
ele două continente nu a fost construit încă. Tunelul pe sub Strâmtoarea
Gibraltar ar împlini un vis vechi al oamenilor şi ar stimula împlinirea
altora viitoare. Dar rămâne de văzut dacă vom trăi momentul inaugurării
lui. Aspiraţia idealistă de a uni între ele continentele cu ajutorul
geniului uman, concretizat în megaproiecte fără seamăn, vine în
contradicţie cu prozaicele realităţi economice, care cenzurează avântul
îndrăzneţilor, reamintindu-le că pentru asemenea realizări se cere ceva
mai mult decât elan vizionar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu