Veştile proaste despre starea naţiunii ne fac să mâncăm mai mult
+ zoom
Ştirile deprimante ne declanşează dorinţa de a consuma hrană bogată în calorii.
Galerie foto (1)
Mulţi
dintre noi îşi găsesc alinarea în mâncare în momentele de criză din
viaţa personală, dar cercetări recente arată că acest fenomen este
asociat şi cu criza economică la nivel naţional; de pildă, ştirile cu
conţinut negativ privind starea proastă a economiei naţionale ne pot
face să consumăm un număr mai mare de calorii decât în mod obişnuit şi
să ne îngrăşăm.
Cercetările au fost realizate la Universitatea din Miami, SUA, şi au
arătat că persoanele care erau condiţionate subconştient cu ajutorul
unor mesaje cu sensul „trăieşte prezentul, că nu ştii ce va fi mâine”
aveau tendinţa de a consuma cu aproape 40% mai multă mâncare decât cei
care receptaseră mesaje cu conţinut neutru.
Într-un alt experiment, voluntarii participanţi la studiu au receptat
mesaje care indicau faptul că sunt vremuri grele, dar, când li s-a spus
că mâncarea pe care o primiseră avea puţine calorii, au mâncat cu cca.
25% mai puţin.
Oamenii de ştiinţă au explicat că, atunci când credem că resursele de
hrană sunt (sau vor fi) limitate, devenim interesaţi de hrană mai bogată
în calorii.
Într-unul dintre experimente, voluntarilor li s-a spus că au fost
invitaţi pentru a testa un nou tip de bomboane M&M. Voluntarii au
fost împărţiiţi în două grupuri, fiecare grup primind un bol, cu
bomboane. Unuia dintre grupuri i s-a spus că bomboanele conţineau un nou
tip de ciocolată, cu conţinut mare de calorii, în vreme ce celui de-al
doilea grup i s-a spus că dulciurile conţineau un tip de ciocolată cu
conţinut caloric scăzut.
Însă, în realitate, nu exista absolut nicio diferenţă între bomboanele primite de cele două grupuri.
Participanţii au fost rugaţi să guste bomboanele şi să completeze un
formular de evaluare a gustului acestora, dar, de fapt, cercetătorii au
măsurat cât de mult mâncaseră voluntarii, dintre care unii fuseseră
expuşi unor mesaje (scrise pe postere afişate în sală) cu conţinut
neutru, iar alţii unor mesaje cu un sens legat de noţiunile de luptă şi
dificultăţi.
Cei ce fuseseră condiţionaţi subconştient de mesajele despre luptă şi
dificultăţi au mâncat cu aproape 70% mai mult din aşa-zisele bomboane cu
conţinut mare de calorii. În schimb, cei expuşi la mesaje neutre nu au
mâncat o cantitate semnficativ mai mare.
Specialiştii explică fenomenul prin faptul că, în momente de criză, avem
tendinţa de a consuma alimente cu un conţinut caloric mai bogat, ca să
ne simţim satisfăcuţi mai mult timp. Rezultatele cercetărilor au fost
publicate în Psychological Science.
După cum afirmă Juliano Laran, asistent universitar la catedra de
marketing la School of Business Administration din cadrul Universităţii
din Miami, din cercetări rezultă clar că nu gustul alimentelor a
determinat aceste reacţii, ci dorinţa de a acumula cât mai multe
calorii.
Chiar şi ascultarea unor ştiri deprimante la radio sau TV poate avea acelaşi efect, a adăugat el.
SUA se află, în acest moment, într-o perioadă de „convalescenţă” după
etapa dificilă a campaniei prezidenţiale, plină de ştiri negative despre
economia şubredă, violenţa legată de armele de foc, război, conflicte
în sânul clasei politice etc.
Aceste noi cercetări arată că asemenea mesaje îi pot face pe oameni să
caute hrană mai bogată caloric, din instinct de supravieţuire. Juliano
Laran afirmă că ar fi înţelept ca aceia care urmăresc să ducă un mod de
viaţă sănătos să mai renunţe la citirea şi ascultarea frecventă a
ştirilor şi să fie atenţi la mesajele negative utilizate de specialiştii
în marketing pentru a-şi vinde produsele.
În acelaşi timp, rezultatele acestor cercetări ar putea avea implicaţii
în domeniul sănătăţii, al afacerilor companiilor ce promovează produse
şi activităţi din sfera wellness şi în campaniile guvernamentale privind
alimentaţia.
Sursa: Mail Online
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu