Un spectaculos joc matematic dezvăluie potenţialul uimitor al creierului uman (VIDEO)
Anual,
în Japonia, 1 milion de copii învaţă să folosească abacul, numit
„soroban” (foto). Atât de importantă este această activitate, încât
există şi un campionat naţional de soroban. Cea mai avansată secţiune a
campionatului este Flash Anzan, care le cere concurenţilor să adune
numere cu ajutorul unui abac imaginar. Performanţele de care sunt
capabili unii dintre ei sunt de-a dreptul uluitoare.
Concurenţii trebuie să facă adunări folosind imaginea mentală a unui
abac, în locul unui abac real. 15 numere - cuprinse între 100 şi 999 -
sunt afişate pe un ecran, iar concurenţii trebuie să le adune.
Dificultatea cea mai mare constă în faptul că numerele sunt proiectate
într-o succesiune foarte rapidă; un om obişnuit abia ar avea timp să le
citească.
Şi totuşi, cei mai competenţi dintre japonezii care participă la campionatul naţional de soroban sunt capabili de performanţe excepţionale.
Anul acesta, Takeo Sasano, funcţionar la o şcoală, şi-a doborât propriul
record: a reuşit să adune numere proiectate într-un interval de numai
1,70 secunde. (În videoclipul de mai jos, cele 15 numere sunt proiectate
în 1,85 secunde.)
Flash Anzan a fost o inventata în urmă cu câţiva ani de un profesor de
abac, Yoji Miyamoto, care dorea să creeze un joc matematic în care
cerinţele puteau fi rezolvate doar prin calcul cu ajutorul unui abac
imaginar - o capacitate numită anzan.
Când un concurent vede primul număr afişat, îl vizualizează imediat pe
abacul imaginar. Când vede cel de-al doilea număr, îl adună cu primul,
pe acelaşi abac mental, şi tot aşa; la sfîrşitul jocului, concurenţii
nu-şi pot aminti niciunul dintre numere, sau sumele intermediare, ci
doar rezultatul final.
Utilizarea unui abac imaginar pentru a face operaţii matematice este cel
mai rapid mod de a efectua calcule mintale. Ultimii doi câştigători ai
Cupei Mondiale la calcul mintal - japonezul Naofumi Ogasawara, în acest
an, şi indianul Priyashi Somani, anul trecut - au folosit această
tehnică.
Specialiştii occidentali sunt uluiţi de aceste performanţe excepţionale,
care arată de ce este în stare creierul uman, chiar dacă nu se ştie
exact cum reuşeşte acest lucru. După părerea unuia dintre aceşti
specialişti, Brian Butterworth, profesor de neuropsihologie cognitivă la
University College London şi autor al cărţii The Mathematical Brain, ar
merita să investim considerabil în studierea mecanismelor cerebrale
care fac posibile aceste realizări.
Calculul cu abacul şi tehnica anzan folosesc o regiune a creierului
diferită de cea utilizată în cazul calculelor făcute cu creionul pe
hârtie; de aceea, elevii pot juca Flash Anzan în vreme ce joacă,
concomitent, jocuri ce ţin de limbaj. În videoclipul de mai jos, două
fete reuşesc să adune 30 de numere în 20 de secunde, jucând, în acelaşi
timp, "shiritori", un joc japonez în care trebuie să spună, pe rând,
câte un cuvânt, care să înceapă cu ultima silabă a cuvântului rostit
anterior.
Pentru moment, Flash Anzan nu este prea cunoscut în Occident, dar cei
care vor să joace au la dispoziţie mai multe situri internet şi câteva
aplicaţii pentru mobil.
Sursa: The Guardian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu